Jeśli masz sklep w internecie, niemal na pewno masz również skonfigurowany katalog produktów na Facebooku. A jeśli masz katalog, niemal na pewno masz w nim błędy, które powodują, że niektórych produktów nie możesz reklamować lub wykorzystać w sklepie na Facebooku lub Instagramie. Jak sobie z tym problemem poradzić?

Czym jest katalog produktów Facebooka?

Katalog produktów pozwala przenieść asortyment Twojego e-commerce do panelu reklamowego oraz sklepu na Facebooku i Instagramie. (Jak działa sklep na Instagramie i Facebooku i czy warto w niego inwestować, przeczytasz tutaj.) Najczęściej odbywa się to automatycznie przez link do odpowiedniego pliku xml, który odświeża się z określoną częstotliwością, aktualizując to co w sklepie pod Twoją domeną z tym co na Facebooku. Co dzięki temu zyskujesz?

Dzięki poprawnie skonfigurowanemu katalogowi produktów możesz między innymi:

  • wyświetlać klientom produkty, które zobaczyli w Twoim sklepie (remarketing)
  • tworzyć zestawy produktów i wykorzystywać je w kampaniach (np. jako produkty komplementarne)
  • tagować produkty na zdjęciach na Facebooku i Instagramie tworząc klikalne linki do sklepu
  • skonfigurować sklep na Instagramie i Facebooku

Błędy i problemy z katalogiem produktów

W teorii wszystko wygląda jak wyżej, czyli pięknie. W praktyce, jak to często bywa z Facebookiem, różnie bywa. Często okazuje się, że Facebook nie akceptuje produktów przesłanych do katalogu. Efekt jest taki, że ich wykorzystanie w działaniach wymienionych wyżej jest ograniczone lub wręcz niemożliwe. Jak to wygląda w praktyce?

Jeśli zajrzysz do listy produktów w swoim menadżerze katalogów, zobaczysz, że część z nich jest oznaczona na czerwono. To znak, że dany produkt nie został przez system zaakceptowany albo do wykorzystania w reklamach, albo do sklepu na Facebooku i Instagramie, lub też do tagowania produktów w postach. Co ciekawe te trzy akceptacje nie są ze sobą powiązane, co czasem prowadzi do absurdalnych sytuacji, kiedy jakiś produkt jest ok jeśli chodzi o wykorzystanie w reklamach, ale już w sklepie na Instagramie i Facebooku łamie wszelkie zasady i za nic nie może się tam pokazać. Dziwne, prawda? A to nie koniec dziwnych rzeczy ;)

Skoro już wiesz, że Twój produkt nie został przez Facebooka zaakceptowany, fajnie byłoby też wiedzieć, dlaczego tak się stało. To również można sprawdzić w menadżerze katalogów w zakładce “produkty”. Powodów, dla których coś nie przechodzi przez proces akceptacji, może być kilka. Najczęściej są one dość mocno od czapy, choć czasami wyjaśnienia w systemie mogą Ci pomóc w dojściu do faktycznego powodu odrzucenia produktu. Facebook jest mocno wyczulony na wszystko, co w jakikolwiek nawiązuje do alkoholu (choćby miało go 0,01% w składzie, jak w przypadku niektórych kosmetyków), czy seksualności (np. bielizna i to niekoniecznie erotyczna). Hitem był w moim przypadku produkt, który według algorytmów FB złamał jednocześnie 5 różnych zasad umieszczania asortymentu w katalogu. Był jednocześnie lekiem, produktem tytoniowym, medycznym, dla dorosłych, a dodatkowo złamał zasady reklamowe FB:

Błędy w katalogu produktów Facebooka - lista błędów

Jak “naprawić” produkt w katalogu FB?

Niestety nie jest to łatwy temat, ale można i warto próbować. Sposobów jest kilka.

1. Masowa weryfikacja produktów

Na dobry początek wbij pod ten link (lub w opcję Jakość konta w menu Biznes Menadżera), przeklikaj się do odpowiedniego konta i wejdź w Konta reklamowe i katalogi. Twoim oczom powinna się ukazać lista produktów, zupełnie taka jak poniżej.

Błędy w katalogu produktów Facebooka - masowa weryfikacja

To miejsce, gdzie możesz masowo odwołać się od decyzji Facebooka i poprosić o ponowne zweryfikowanie odrzuconych produktów. Masa w tym wypadku oznacza pięć pozycji na liście, bo tylko tyle możesz na raz zaznaczyć. W wyskakującym okienku możesz, a nawet powinieneś, dodać kilka słów uzasadnienia, dlaczego Twoje produkty są super i nie zasługują na bana. Czy to działa? Tak jak wiele rzeczy w przypadku portali Marka – i tak, i nie. Pewnie część produktów pozytywnie przejdzie taką powtórną weryfikację, część na pewno zostanie odrzucona. Czy można coś na to poradzić?

Logo

Hello, tu Hellołek!
Zapisz się do newslettera, żeby wiedzieć, co w branży piszczy!

Jesteśmy zawsze ok z Twoją prywatnością. Zapisując się do newslettera akceptujesz ten regulamin.

2. Edycja produktu w katalogu

No cóż, można kombinować. W Menadżerze sprzedaży znajdziesz sekcję Produkty, a tam opcję Problemy. Widać, że Mark i jego koledzy stawiają na tą funkcjonalość, bo jest ona całkiem rozbudowana. ;) Możesz tu wybrać produkty, które nie spełniają określonych zasad w różnych miejscach ekosystemu Facebooka.

Błędy w katalogu produktów Facebooka - zakładka Problemy

Z kolei po wejściu w szczegóły danego produktu i w zakładkę Kanały możesz sprawdzić, gdzie Twój produkt nie będzie wyświetlał się poprawnie.

Błędy w katalogu produktów Facebooka - lista błędów

No ok, ale co tu zrobić, żeby jednak zaczął się wyświetlać? W szczegółach produktów masz możliwość edycji produktu. Warto spróbować skrócić opis lub nawet nieco zmienić nazwę produktu (jeśli to możliwe). Może się zdarzyć, że po takim zabiegu frazy, które Facebook odrzucał, zostaną usunięte, a produkt zostanie automatycznie zaakceptowany. Oczywiście jeśli Twój katalog aktualizuje się automatycznie (a to najsensowniejsze rozwiązanie), to zmienione produkty przy następnej aktualizacji wrócą do stanu sprzed edycji. Mimo wszystko jest jednak szansa, że status “zaakceptowany” nie ulegnie zmianie. Takie małe oszustwo na algorytmach Facebooka.

Błędy w katalogu produktów Facebooka - edycja produktu

3. Edycja produktu na stronie www

To chyba najbardziej prawilne rozwiązanie, ale też stosunkowo trudne do wprowadzenia. W końcu opisy i nazwy swoich produktów na stronie tworzysz pod klienta, a nie pod Facebooka. Szukanie w nich fraz nieakceptowanych przez algorytmy FB, zwłaszcza że nie zawsze wiadomo, czego się szuka, wydaje się beznadziejnym działaniem.

Jeśli masz jakieś inne problemy i doświadczenia z katalogiem produktów Facebooka i Instagrama, daj znać w komentarzu.