W ciągu tygodnia świat, który znaliśmy, zmienił się nie do poznania. Dotyczy to zwykłych ludzi, firm, całej gospodarki. A jeśli zmienia się biznes, zmienia się również strategia i komunikacja w mediach społecznościowych. Co zrobić w social media, żeby nie dać się koronawirusowi, a być może wyjść z tej bolesnej lekcji wzmocnionym? Podrzucam kilka pomysłów.

Przemyśl swoją aktualną komunikację

Po pierwsze zabezpiecz to, co już się dzieje. Być może warto na jakiś czas zrezygnować z komunikacji? Tak zrobił jeden z naszych klientów, właściciel hoteli Mercure i Novotel. Jeśli zarządzasz komunikacją firmy z branży turystycznej, namawianie ludzi do wyjazdów może być nie najlepszym pomysłem. Zawieszenie komunikacji to nie jedyne wyjście. Czasami wystarczy ją nieco zmiękczyć, być może więcej angażować i inspirować, a mniej sprzedawać.

Na drugim biegunie znajduje się fakt, że w takich trudnych czasach wielu ludzi szuka po prostu normalności. Chcą żyć jak wcześniej, a nie śledzić bez przerwy informację o panoszącej się pandemii. Poza tym mamy przecież branże i biznesy, które funkcjonują w zasadzie bez zmian. Prowadzą również normalną komunikację. Pomiędzy tymi dwiema skrajnościami jest jeszcze całe spektrum możliwości, o którym za chwilę.

Pamiętaj, żeby przejrzeć swoje zaplanowane posty i trwające kampanie. Być może masz tam jakieś komunikacyjne babole, które niepotrzebnie hulają po internecie i robią Ci zły PR.

Pomyśl o real time marketingu

Wydawałoby się, że czas zagrożenia dla zdrowia i życia nie jest dobrym momentem na komunikację tego typu – zazwyczaj przecież lekką i prześmiewczą. Otóż okazuje się, że niekoniecznie. Wystarczy zrobić to dobrze; a dobrze zrobił to na przykład Żywiec:

Social media w czasach zarazy - Żywiec

A tu przykład dla naszego klienta. Choco Cups ze swoimi brand heroes:

Bez względu na to, czy jesteś imprezowiczem jak Mc Brownie, czy wolisz spędzać czas na fotelu z książką jak Mr. Orzech, nie wychodź z domu, jeśli nie musisz! 🙅‍♀🏠

Publiée par Choco Cups sur Lundi 23 mars 2020

Przygotuj się na więcej nietypowych pytań obsługowych

Pół gospodarki stoi i wydawałoby się, że pytań od klientów w social media powinno być mniej. Tymczasem bywa dokładnie odwrotnie. Zmienione godziny otwarcia sklepów, praca zdalna, przemeblowane łańcuchy dostaw i dodatkowe środki bezpieczeństwa powodują wysyp nietypowych pytań. Musisz być przygotowany, żeby odpowiadać szybko, sprawnie i zgodnie z aktualnym stanem rzeczy.

Pokaż opcje online

Wiem, że to nie zawsze jest możliwe. Właściciel małego sklepiku z pasmanterią na przedmieściach Radomia będzie mieć pewnie problem. Ale rozejrzyj się dobrze, być może to czas na intensywniejszą promocję aplikacji mobilnej lub trochę zapomnianego e-commerce’u powiązanego z Twoim sklepem stacjonarnym? Dobrym przykładem jest sklep z grami Cube, który do tej pory funkcjonował jedynie w centrach handlowych. W obliczu finansowego krachu stworzył na szybko mini e-commerce i sprzedaje gry z dowozem pod drzwi.

Przykład na rynku nieruchomości? Proszę bardzo. Dla naszego klienta Otodom przygotowaliśmy video promujące możliwość wirtualnego oglądania mieszkania:

Jak obejrzeć nieruchomość nie wychodząc z domu?

Jak obejrzeć nieruchomość nie wychodząc z domu? 🤔 Jeśli spędzasz obecnie dużo czasu w domu, warto spożytkować go na dokładne przeglądanie ofert nieruchomości, które Cię interesują. 🏠 Gdy już wybierzesz kilka, zadzwoń lub napisz do pośrednika nieruchomości i zapytaj o możliwość wirtualnego spaceru lub transmisję live! 🎥☎

Publiée par Otodom sur Mardi 17 mars 2020

Podobnym rozwiązaniem jest wirtualny spacer po Muzeum Powstania Warszawskiego czy po Puszczy Białowieskiej. Nie jest to może to samo, co łyk świeżego powietrza w prawdziwym lesie, ale zawsze lepsze to niż nic.

Ten mechanizm świetnie wykorzystują wszelkie instytucje i firmy zajmujące się kulturą. Darmowe streamy, przedstawienia teatralne online, dostęp do platform VOD czy e-booków i audiobooków to najlepsze przykłady.

Logo

Hello, tu Hellołek!
Agencyjni informatorzy regularnie dostarczają mi sprawdzone wiadomości ze świata social media. Jestem uczynnym pluszakiem, dlatego chętnie się nimi dzielę.
Zapisz się do newslettera, żeby wiedzieć, co w branży piszczy!

Jesteśmy zawsze ok z Twoją prywatnością. Zapisując się do newslettera akceptujesz ten regulamin.

Sprzedaj content i wiedzę

Skoro nie możesz sprzedać tego, co zazwyczaj sprzedajesz w bezpośrednim kontakcie z klientem, może warto popracować nad wizerunkiem eksperta? Oczywiście niektóre biznesy (choćby trenerzy jogi i fitness) są do takiej aktywności wręcz stworzone, ale opcja warta jest przemyślenia dla każdego. Nawet jeśli nie da się tego od razu przełożyć na bezpośredni zysk, w ten sposób budujesz markę. To zaprocentuje w przyszłości.

Przykład takiego działania daje agencja fotograficzna Flash Group. Zamiast sesji, proponuje obróbkę zdjęć klientów online:

POSTPRODUKCJA WASZYCH ZDJĘĆ !! Hej hej kochani. Jak wiecie ciężki okres każe polskim przedsiębiorcom szukać różnych…

Publiée par FLASH GROUP Agencja Fotograficzna sur Jeudi 19 mars 2020

Testuj formaty live

Mimo że większość platform social media umożliwia nam różnego rodzaju relacje i streamingi live, nie wszystkie firmy chętnie korzystają z tej opcji . Powody mogą być różne. Nie zmienia to faktu, że w dobie ograniczonych możliwości bezpośredniego kontaktu, warto raz jeszcze przyjrzeć się tym opcjom.

Zaangażuj nudzących się pracowników

Skoro firma stoi, a pracownicy siedzą w domach, to może oznaczać, że mają dużo czasu (sprawdzić, czy nie mają dzieci ;) ). Jeśli połączyć to z faktem, że mają dużo wiedzy eksperckiej, mamy idealne kombo. Jeśli nigdy nie budowałeś wizerunku swojej firmy na eksperckości swoich ludzi, to idealny moment, żeby zacząć. Takie działania łączą się ściśle z tym, o czym piszę powyżej.

Pomóż klientom przetrwać w izolacji

Siedzenie w domu dłużej niż kilka dni może pozbawić psychicznej równowagi nawet największego introwertyka. Powiedzmy sobie szczerze: Twoi klienci cierpią. Dlaczego im nie pomóc? Podpowiedz im, jak spędzić te długie godziny i nie zwariować. Jak sobie urządzić domowe spa, jakie filmy obejrzeć, czego warto się nauczyć. Wszystko to oczywiście w nawiązaniu do Twoich produktów i usług. Na pewno będą Ci wdzięczni.

Pomóż klientom pracować w izolacji

Praca w domu to dla wielu nowość. Praca w domu przez kilka dni, tygodni, a może nawet miesięcy, to już zupełny hardkor. Jeśli to pasuje do Twojej branży, podpowiedz swoim klientom, jak zapanować nad tą nietypową sytuacją. Jakich narzędzi używać? Jakich zasad przestrzegać? I jak ogarnąć potomstwo, żeby home office nie zakończył się tragedią? Jeśli znasz odpowiedź na to ostatnie pytanie, proszę o komentarz lub info na priv ;)

Zrób CSR

Niewiele jest sytuacji takich jak obecna, kiedy wszyscy jedziemy na tym samym, niezbyt fajnym wózku. Wróg jest jeden, walka z nim nie ma barw politycznych i odbywa się ponad podziałami. Wszystkim nam zależy, żeby służba zdrowia i obywatele pokonali pandemię jak najszybciej. Dlatego każda pomoc od firm czy instytucji się przyda. Przy okazji możesz się tym pochwalić, co na pewno spotka się z pozytywnym odbiorem Twoich klientów. Tak zrobił między innymi nasz klient internetowykantor.pl:

✅ Wspieramy szpital zakaźny w Poznaniu!Jako spółka Currency One SA postanowiliśmy wesprzeć Szpital Miejski im. Józefa…

Publiée par internetowykantor.pl sur Jeudi 19 mars 2020

Przygotuj content z wyprzedzeniem

W codziennym zabieganym świecie często zapominamy o tym, jak bardzo ważny w marketingu jest wartościowy content. Nawet jeśli o tym pamiętamy, brakuje nam czasu, żeby go przygotować. Jeśli Twój biznes stanął na chwilę w miejscu, wykorzystaj ten moment na pracę nad treściami. Napisz wpis na bloga, który będzie aktualny również w czasach po pandemii, zrób zdjęcia produktów, stwórz manual produktowy. Jednym słowem: przygotuj sobie mięso na moment, kiedy komunikacja znów ruszy pełną parą.

Stwórz strategię social media

Kolejna rzecz – niby niezbędna – która często zostaje gdzieś na boku. Wiele firm cały czas działa w mediach społecznościowych bez sensownego planu. Poświęć kilka wolnych chwil na to, żeby zastanowić się nad swoją grupą docelową i celami, które chcesz osiągnąć na Facebooku i Instagramie. Przeanalizuj odbiorców i strukturę ruchu w Google Analytics. Zrób audyt konkurencji. Wierz mi, że kiedy wszystko wróci do normy, znów nie będziesz mieć na to czasu.

Bonus na koniec

Prosty, ale chwytliwy przykład ogarnięcia tematu #ZostańWDomu konkursem, którego zasadniczym celem jest pokazanie produktu i pozyskanie zasięgu dzięki treściom tworzonym przez klientów. Może Cię zainspiruje.

Zostań w domu - konkurs