To musiało się stać… Podsumowanie roku RTM i Kalendarz marketingowca Hello Social w pierwszym tygodniu stycznia to coś bardziej pewnego niż Maryla Rodowicz na sylwestra w telewizji! W tym wpisie przeprowadzę Cię przez najciekawsze przykłady Real Time Marketingu roku 2020. Na koniec poczęstuję Cię szóstym Kalendarzem Marketingowca Hello Social. Dzięki niemu nie zapomnisz o ważnych okazjach do komunikacji dla Twojej marki. 

Jeszcze zanim ułożysz się z kawusią w wygodnym fotelu i przejdziesz do wspomnień z poprzedniego roku, mam dla Ciebie niespodziankę! Kliknij [tutaj] i zapisz się do naszego chatbota. Po co? Będziemy wysyłać Ci przypomnienia o ważnych wydarzeniach z Kalendarza marketingowca oraz okazjach do RTM, kiedy tylko stanie się coś wyjątkowego. 

Kawusia w dłoń, zaczynamy! 

Real Time Marketing w 2020 roku

Styczeń

Po prostu Harry

W styczniu znany młodzieniec z Wielkiej Brytanii rzekł: “Mówię do was jako Harry, a nie jako książę”. Na zrzeczenie się tytułu odpowiedziała w pięknym stylu Ikea:

RTM ikea Książe Harry

Luty

Polish Crime Story

Co zrobić, jeśli planujesz napad z bronią na mały sklep? Koniecznie sprawdź, czy ekspedientka nie jest uzbrojona w mopa. Historia brawurowej sprzedawczyni Zofii z Pinczyna obiegła internet, a marka Gosia odpowiedziała tak:    

RTM Gosia Pinczyn
źródło: https://www.facebook.com/markagosia/posts/2721488971232005

Marzec

Prawdziwy początek 2020

Chyba nikt nie chce sobie przypominać, co się wtedy wydarzyło…

koronawirus

Kwiecień

Jaka piękna para!

W kwietniu z różnym skutkiem radziliśmy sobie w nowej rzeczywistości. Spotkania biznesowe odbywaliśmy w spodniach od dresu, a uczniowie nie mogli już usprawiedliwiać się pozostawieniem pracy domowej w domu. W trosce o edukację młodzieży Telewizja Polska wyemitowała program Szkoła TVP. Dowiedzieliśmy się w nim, że liczby parzyste to te, które mają pary. Na memy i reakcje marek nie trzeba było długo czekać.  

rtm urządzenia parzyste eltkom
źródło: https://www.facebook.com/eltkom/posts/3130476863671511

Warte więcej niż ropa

Liczby parzyste to jednak nie jedyne zaskakujące liczby w tamtym miesiącu. Ujemna cena ropy? W 2020 wszystko było możliwe! Na szokujący spadek wartości czarnego złota zareagowała marka Kubota:  

RTM Kubota ropa
źródło: https://www.facebook.com/kubota.store/photos/2915859445147133

Maj

In Poland we don’t say…

Na początku maja polski internet opanował trend “In Poland we don’t say…”, razem ze Sklepami abc zareagowaliśmy na niego jako pierwsza marka. Poskutkowało to wysokim wzrostem zaangażowania i naszymi ulubionymi komentarzami typu: “Sklepy abc jak zawsze z rigczem”.  O tym, jak robimy Real Time Marketing w Hello Social dowiesz się z wpisu Mateusza.

RTM abc In Poland
źródło: https://www.facebook.com/abcsklepy/posts/2552735621616612

Hot16challenge2 i ostry cień mgły

To był maj, a Saska Kępa nie tylko pachniała, ale też została spowita ostrym cieniem mgły. Wszystko przez hot16challange2 i niespodziewany udział głowy państwa w wyzwaniu. Sklepy abc zadały wtedy proste pytanie swoim fanom: 

RTM abc ostry cień mgły
źródło: https://www.facebook.com/abcsklepy/posts/2559281007628740

Owocny RTM

Pod koniec miesiąca żyliśmy skandalem związanym z marką topowej polskiej influencerki. Okazało się, że ubrania, które reklamowano jako szyte w Polsce, zawierają niespodziankę w postaci metki Fruit of the Loom. Sklep Fruty.pl postanowił przekonać fashionistki i fashionistów, że u nich kupią takie T-shirty dużo taniej:  

RTM Fruit of the loom
źródło: https://www.facebook.com/SklepFruty/photos/3786998484706107

Czerwiec

Mamo, możemy mieć Play Station 5 w Polsce?

W czerwcu firma Sony ujawniła, jak będzie wyglądać nowe Play Station 5. Futurystyczny wygląd konsoli wyróżnia się wśród poprzednich wersji, na co nie omieszkał zareagować x-kom. Szczerze mówiąc, nie widzę tak dużego podobieństwa, ale reakcje wskazują na to, że fani uważają zupełnie inaczej.

ps5 x-kom rtm
źródło: https://www.facebook.com/xkompl/photos/3318691501514422

Lipiec

Marketingowiec bez podwyżki

W lipcu nie znalazłam niczego, o czym ludzie pisaliby w komentarzach: “Wow, podwyżka dla marketingowca!”. Wybaczcie. Może Wam coś przychodzi do głowy? Na przeprosiny wstawiam zdjęcie płaczącego kotka. 

mem kot

Sierpień

Rozstania i powroty

W sierpniu Artur Boruc wrócił do Legii Warszawa. Nie będę udawać, że znam się na piłce, ale uważam, że reakcja InPostu była celnym strzałem!

RTM inpost boruc
źródło: https://www.facebook.com/paczkomaty/photos/10158444371372999

Wrzesień

Obrońca pieców

We wrześniu we Wrocławiu pewien mężczyzna zdemolował stanowisko zachęcające do zmiany pieca. Podobno zamiast “Zmień piec” przeczytał “zmień płeć” i nie chciał dopuścić do żadnego komin outu. Nie zważając na gniew wrocławianina, Salony muzyczne Riff wrzuciły taką reklamę. 

RTM Piec Riff
źródło: https://www.facebook.com/salonymuzyczneRiff/photos/3320105678096742

Październik

Cała Polska ogląda tenisa

Na początku października fraza “tenis” w Google Trends poszybowała w górę. Dzięki sukcesom Igi Świątek cała Polska zaczęła interesować się rakietowym sportem. Ten fakt wykorzystał w swojej komunikacji m.in. Decathlon: 

RTM Świątek Decathlon
źródło: https://www.facebook.com/DecathlonPolska/posts/3472125576180975

Kraśnik is new Sosnowiec

W październiku wielu Polaków dowiedziało się również o istnieniu Kraśnika. Radni ogłosili go miastem wolnym od 5G i różnych innych niebezpiecznych skrótów. Kraśnik przeistoczył się w miasto-mem, a InPost zareagował na to w ten sposób:

rtm inpost kraśnik
źródło: https://www.facebook.com/paczkomaty/posts/10158594805887999

Listopad

Google Stories

Na początku było Stories na Inastagramie. Potem Stories trafiło na Facebooka i LinkedIna, żeby w listopadzie 2020 wylądować w końcu na Twitterze. Użytkownicy nie byli zachwyceni wprowadzeniem nowej funkcji, na co odpowiedziała firma Google. 

rtm google
źródło: https://www.facebook.com/GooglePolska/photos/3586688358044689

Bitwa pod Empikiem

11 listopada 2020 przejdzie do historii jako dzień Bitwy pod Empikiem, gdzie podczas Marszu Niepodległości doszło do zamieszek. Strona empik bilety, mimo dnia wolnego od pracy, zareagowała błyskawicznie. Widzicie te 20 tysięcy reakcji?

źródło: https://www.facebook.com/empikbilety/posts/1929694400507127

Jeszcze dłuższa i jeszcze piękniejsza

Co zrobić, kiedy firma jubilerska robi piękną i długą reklamę? Można zrobić reklamę jeszcze dłuższą i jeszcze piękniejszą. Tak też postąpił Zahir.

rtm zahir
źródło: https://www.facebook.com/zahirkebab/posts/2548775525247530

Grudzień

Wstawaj Samuraju, mamy RTM do zrobienia!

W grudniu wszyscy podejrzewali, że “2077” w grze Cyberpunk oznacza to, ile razy będzie przenoszona premiera. Na żarty związane z wielokrotnym przekładaniem tego wydarzenia odpowiedziała Ikea: 

źródło: https://www.facebook.com/IKEApl/photos/10158435931302479

Puste stanowisko

Kiedy wszyscy szykowali się do Świąt, Marcin Najman szykował się na Krzysztofa Stanowskiego. Panowie umówili się na pojedynek, niestety dziennikarz sportowy nie pojawił się na polu bitwy. Memy z czekającym na niego Najmanem w charakterystycznej niebieskiej kurtce obiegły internet. Jak odpowiedział na to lokalny fanpage sklepów Decathlon? 

źródło: https://www.facebook.com/DecathlonWeglin/posts/1225689844499257

Jak widać, umiejętne odwoływanie się do zaskakujących sytuacji i trendów podbija zaangażowanie. RTM to coś, czego nie można zaplanować, a okazje do zabłyśnięcia nie trafiają się często. Można jednak zauważyć, że użytkownicy angażują się chętnie także wtedy, gdy marki odwołują się do spodziewanych wydarzeń i świąt (chociaż po 2020 to nie takie oczywiste :)). Tego, co można zaplanować, nie nazwiemy już Real Time Marketingiem, ale liczy się efekt. Dlatego poniżej znajdziesz Kalendarz marketingowca z wydarzeniami, o których warto pamiętać przy pracy nad harmonogramami. Nie chcesz, aby coś wypadło Ci z głowy i liczysz na cynk o okazjach do RTM? W takim razie jeszcze raz przypominam o naszym chatbocie!

Kalendarz marketingowca 2021

Styczeń

01.01 Nowy Rok

06.01 Trzech Króli

06.01 Początek karnawału  

18.01 Blue Monday

21.01 Dzień Babci

22.01 Dzień Dziadka

31.01 Finał WOŚP

Luty

03.02 Złote Globy (ogłoszenie nominacji)

07.02 SuperBowl

09.02 Dzień Pizzy

11.02 Tłusty czwartek

14.02 Walentynki

28.02 Złote Globy (ogłoszenie zwycięzców)

Marzec

08.03 Dzień Kobiet

20.03 Początek wiosny

27/28.03 Zmiana czasu na letni

Kwiecień

01.04 Prima Aprilis

02.04 Premiera nowego Bonda “No time to die”

04.04 Wielkanoc

05.04 Lany Poniedziałek

22.04 Międzynarodowy Dzień Ziemi

25.04 Oscary

Maj

01.05 Święto Pracy

03.05 Święto Konstytucji

18.05 Finał Eurowizji 

26.05 Finał Ligi Europy na Stadionie Energa w Gdańsku

29.05 Finał Ligi Mistrzów

Czerwiec

01.06 Dzień Dziecka

04.06 Orange Warsaw Festival (początek)

11.06 Otwarcie Euro 2021

23.06 Dzień Ojca

21.06 Cannes Lions International Festival of Creativity 

26.06 Koniec roku szkolnego

30.06 Open’er Festival (początek)

Lipiec

11.07 Finał Euro 2021 

14.07 Premiera filmu “Uncharted” (świat)

17.07 Dzień emoji

23.07 Sunrise Festival (początek)

23.07 Otwarcie Letnich Igrzysk Olimpijskich 2021

29.07 Pol’and’Rock (początek)

Sierpień

06.08 OFF Festival (początek)

09.08 Start Tour de Pologne

09.08 Koniec Letnich Igrzysk Olimpijskich 2021

27.08 Premiera filmu “The Beatles: Get Back” (świat)

31.08 Dzień Blogów

Wrzesień

01.09 Początek roku szkolnego

18.09 Oktoberfest 

22.09 Dzień bez samochodu

26.09 Maraton Warszawski

30.09 Dzień chłopaka

Październik

01.10 Premiera filmu “Diuna”

14.10 Dzień Nauczyciela

31.10 Halloween

Listopad

17.11 Premiera filmu “Mission: Impossible 7”

26.11 Black Friday

28.11 Cyber Monday

29.11 Andrzejki

Grudzień

04.12 Barbórka

06.12 Mikołajki

22.12 Premiera filmu “The Matrix 4”

24.12 Wigilia

31.12 Sylwester

Super, że widzimy się na końcu. Daj znać, jakie jest Twoje podejście do Real Time Marketingu i co zrobiło na Tobie największe wrażenie w tamtym roku! A może uważasz, że Kalendarz marketingowca powinien zwierać jeszcze jakieś inne daty?