To musiało się stać… Podsumowanie roku RTM i Kalendarz marketingowca Hello Social w pierwszym tygodniu stycznia to coś bardziej pewnego niż Maryla Rodowicz na sylwestra w telewizji! W tym wpisie przeprowadzę Cię przez najciekawsze przykłady Real Time Marketingu roku 2020. Na koniec poczęstuję Cię szóstym Kalendarzem Marketingowca Hello Social. Dzięki niemu nie zapomnisz o ważnych okazjach do komunikacji dla Twojej marki.
Jeszcze zanim ułożysz się z kawusią w wygodnym fotelu i przejdziesz do wspomnień z poprzedniego roku, mam dla Ciebie niespodziankę! Kliknij [tutaj] i zapisz się do naszego chatbota. Po co? Będziemy wysyłać Ci przypomnienia o ważnych wydarzeniach z Kalendarza marketingowca oraz okazjach do RTM, kiedy tylko stanie się coś wyjątkowego.
Kawusia w dłoń, zaczynamy!
Real Time Marketing w 2020 roku
Styczeń
Po prostu Harry
W styczniu znany młodzieniec z Wielkiej Brytanii rzekł: “Mówię do was jako Harry, a nie jako książę”. Na zrzeczenie się tytułu odpowiedziała w pięknym stylu Ikea:
Luty
Polish Crime Story
Co zrobić, jeśli planujesz napad z bronią na mały sklep? Koniecznie sprawdź, czy ekspedientka nie jest uzbrojona w mopa. Historia brawurowej sprzedawczyni Zofii z Pinczyna obiegła internet, a marka Gosia odpowiedziała tak:
Marzec
Prawdziwy początek 2020
Chyba nikt nie chce sobie przypominać, co się wtedy wydarzyło…
Kwiecień
Jaka piękna para!
W kwietniu z różnym skutkiem radziliśmy sobie w nowej rzeczywistości. Spotkania biznesowe odbywaliśmy w spodniach od dresu, a uczniowie nie mogli już usprawiedliwiać się pozostawieniem pracy domowej w domu. W trosce o edukację młodzieży Telewizja Polska wyemitowała program Szkoła TVP. Dowiedzieliśmy się w nim, że liczby parzyste to te, które mają pary. Na memy i reakcje marek nie trzeba było długo czekać.
Warte więcej niż ropa
Liczby parzyste to jednak nie jedyne zaskakujące liczby w tamtym miesiącu. Ujemna cena ropy? W 2020 wszystko było możliwe! Na szokujący spadek wartości czarnego złota zareagowała marka Kubota:
Maj
In Poland we don’t say…
Na początku maja polski internet opanował trend “In Poland we don’t say…”, razem ze Sklepami abc zareagowaliśmy na niego jako pierwsza marka. Poskutkowało to wysokim wzrostem zaangażowania i naszymi ulubionymi komentarzami typu: “Sklepy abc jak zawsze z rigczem”. O tym, jak robimy Real Time Marketing w Hello Social dowiesz się z wpisu Mateusza.
Hot16challenge2 i ostry cień mgły
To był maj, a Saska Kępa nie tylko pachniała, ale też została spowita ostrym cieniem mgły. Wszystko przez hot16challange2 i niespodziewany udział głowy państwa w wyzwaniu. Sklepy abc zadały wtedy proste pytanie swoim fanom:
Owocny RTM
Pod koniec miesiąca żyliśmy skandalem związanym z marką topowej polskiej influencerki. Okazało się, że ubrania, które reklamowano jako szyte w Polsce, zawierają niespodziankę w postaci metki Fruit of the Loom. Sklep Fruty.pl postanowił przekonać fashionistki i fashionistów, że u nich kupią takie T-shirty dużo taniej:
Czerwiec
Mamo, możemy mieć Play Station 5 w Polsce?
W czerwcu firma Sony ujawniła, jak będzie wyglądać nowe Play Station 5. Futurystyczny wygląd konsoli wyróżnia się wśród poprzednich wersji, na co nie omieszkał zareagować x-kom. Szczerze mówiąc, nie widzę tak dużego podobieństwa, ale reakcje wskazują na to, że fani uważają zupełnie inaczej.
Lipiec
Marketingowiec bez podwyżki
W lipcu nie znalazłam niczego, o czym ludzie pisaliby w komentarzach: “Wow, podwyżka dla marketingowca!”. Wybaczcie. Może Wam coś przychodzi do głowy? Na przeprosiny wstawiam zdjęcie płaczącego kotka.
Sierpień
Rozstania i powroty
W sierpniu Artur Boruc wrócił do Legii Warszawa. Nie będę udawać, że znam się na piłce, ale uważam, że reakcja InPostu była celnym strzałem!
Wrzesień
Obrońca pieców
We wrześniu we Wrocławiu pewien mężczyzna zdemolował stanowisko zachęcające do zmiany pieca. Podobno zamiast “Zmień piec” przeczytał “zmień płeć” i nie chciał dopuścić do żadnego komin outu. Nie zważając na gniew wrocławianina, Salony muzyczne Riff wrzuciły taką reklamę.
Październik
Cała Polska ogląda tenisa
Na początku października fraza „tenis” w Google Trends poszybowała w górę. Dzięki sukcesom Igi Świątek cała Polska zaczęła interesować się rakietowym sportem. Ten fakt wykorzystał w swojej komunikacji m.in. Decathlon:
Kraśnik is new Sosnowiec
W październiku wielu Polaków dowiedziało się również o istnieniu Kraśnika. Radni ogłosili go miastem wolnym od 5G i różnych innych niebezpiecznych skrótów. Kraśnik przeistoczył się w miasto-mem, a InPost zareagował na to w ten sposób:
Listopad
Google Stories
Na początku było Stories na Inastagramie. Potem Stories trafiło na Facebooka i LinkedIna, żeby w listopadzie 2020 wylądować w końcu na Twitterze. Użytkownicy nie byli zachwyceni wprowadzeniem nowej funkcji, na co odpowiedziała firma Google.
Bitwa pod Empikiem
11 listopada 2020 przejdzie do historii jako dzień Bitwy pod Empikiem, gdzie podczas Marszu Niepodległości doszło do zamieszek. Strona empik bilety, mimo dnia wolnego od pracy, zareagowała błyskawicznie. Widzicie te 20 tysięcy reakcji?
Jeszcze dłuższa i jeszcze piękniejsza
Co zrobić, kiedy firma jubilerska robi piękną i długą reklamę? Można zrobić reklamę jeszcze dłuższą i jeszcze piękniejszą. Tak też postąpił Zahir.
Grudzień
Wstawaj Samuraju, mamy RTM do zrobienia!
W grudniu wszyscy podejrzewali, że “2077” w grze Cyberpunk oznacza to, ile razy będzie przenoszona premiera. Na żarty związane z wielokrotnym przekładaniem tego wydarzenia odpowiedziała Ikea:
Puste stanowisko
Kiedy wszyscy szykowali się do Świąt, Marcin Najman szykował się na Krzysztofa Stanowskiego. Panowie umówili się na pojedynek, niestety dziennikarz sportowy nie pojawił się na polu bitwy. Memy z czekającym na niego Najmanem w charakterystycznej niebieskiej kurtce obiegły internet. Jak odpowiedział na to lokalny fanpage sklepów Decathlon?
Jak widać, umiejętne odwoływanie się do zaskakujących sytuacji i trendów podbija zaangażowanie. RTM to coś, czego nie można zaplanować, a okazje do zabłyśnięcia nie trafiają się często. Można jednak zauważyć, że użytkownicy angażują się chętnie także wtedy, gdy marki odwołują się do spodziewanych wydarzeń i świąt (chociaż po 2020 to nie takie oczywiste :)). Tego, co można zaplanować, nie nazwiemy już Real Time Marketingiem, ale liczy się efekt. Dlatego poniżej znajdziesz Kalendarz marketingowca z wydarzeniami, o których warto pamiętać przy pracy nad harmonogramami. Nie chcesz, aby coś wypadło Ci z głowy i liczysz na cynk o okazjach do RTM? W takim razie jeszcze raz przypominam o naszym chatbocie!
Kalendarz marketingowca 2021
Styczeń
01.01 Nowy Rok
06.01 Trzech Króli
06.01 Początek karnawału
18.01 Blue Monday
21.01 Dzień Babci
22.01 Dzień Dziadka
31.01 Finał WOŚP
Luty
03.02 Złote Globy (ogłoszenie nominacji)
07.02 SuperBowl
09.02 Dzień Pizzy
11.02 Tłusty czwartek
14.02 Walentynki
28.02 Złote Globy (ogłoszenie zwycięzców)
Marzec
08.03 Dzień Kobiet
20.03 Początek wiosny
27/28.03 Zmiana czasu na letni
Kwiecień
01.04 Prima Aprilis
04.04 Wielkanoc
05.04 Lany Poniedziałek
22.04 Międzynarodowy Dzień Ziemi
25.04 Oscary
Maj
01.05 Święto Pracy
03.05 Święto Konstytucji
18.05 Finał Eurowizji
26.05 Finał Ligi Europy na Stadionie Energa w Gdańsku
29.05 Finał Ligi Mistrzów
Czerwiec
01.06 Dzień Dziecka
04.06 Orange Warsaw Festival (początek)
11.06 Otwarcie Euro 2021
23.06 Dzień Ojca
21.06 Cannes Lions International Festival of Creativity
26.06 Koniec roku szkolnego
30.06 Open’er Festival (początek)
Lipiec
11.07 Finał Euro 2021
14.07 Premiera filmu „Uncharted” (świat)
17.07 Dzień emoji
23.07 Sunrise Festival (początek)
23.07 Otwarcie Letnich Igrzysk Olimpijskich 2021
29.07 Pol’and’Rock (początek)
Sierpień
06.08 OFF Festival (początek)
09.08 Start Tour de Pologne
09.08 Koniec Letnich Igrzysk Olimpijskich 2021
27.08 Premiera filmu “The Beatles: Get Back” (świat)
31.08 Dzień Blogów
Wrzesień
01.09 Początek roku szkolnego
18.09 Oktoberfest
22.09 Dzień bez samochodu
26.09 Maraton Warszawski
30.09 Dzień chłopaka
Październik
01.10 Premiera filmu “Diuna”
08.10 Premiera nowego Bonda “No time to die”
14.10 Dzień Nauczyciela
31.10 Halloween
Listopad
17.11 Premiera filmu “Mission: Impossible 7”
26.11 Black Friday
28.11 Cyber Monday
29.11 Andrzejki
Grudzień
04.12 Barbórka
06.12 Mikołajki
22.12 Premiera filmu “The Matrix 4”
24.12 Wigilia
31.12 Sylwester
Super, że widzimy się na końcu. Daj znać, jakie jest Twoje podejście do Real Time Marketingu i co zrobiło na Tobie największe wrażenie w tamtym roku! A może uważasz, że Kalendarz marketingowca powinien zwierać jeszcze jakieś inne daty?
Jestem z wykształcenia informatykiem, z zamiłowania grafikiem, z doświadczenia marketerem, a hobbystycznie fotografem. Pewnego dnia zapragnąłem robić to wszystko naraz i opowiedziałem o tym Mateuszowi. Z połączenia naszych mocy powstało Hello Social ;) W branży marketingowej pracuję od ponad 15 lat. Wiem jak ważna jest precyzyjnie określona grupa docelowa, ale nie zapominam też o znaczeniu dobrej kreacji. Jestem wielbicielem nieodkrytych zakątków internetu, dobrej reklamy telewizyjnej i zabawnych fotomontaży. W pracy – perfekcjonista, w domu – wyluzowany tata ;)