Zaczynamy operację Mundial. Pewnie wiesz, co to dla Ciebie jako dla marketingowca oznacza. Będzie się działo. Ktoś kogoś pogryzie, ktoś podrze koszulkę, ktoś inny palnie głupotę na konferencji prasowej. No i oczywiście będą grać biało-czerwoni. W wielkim skrócie – okazji do komunikacji w stylu real time marketing nie powinno zabraknąć. Dlatego pomyślałem sobie, że garść inspiracji nie zaszkodzi, a powinna pomóc. Zapraszam na przegląd najlepszych piłkarskich rtm’ów w historii.
Nasz Hellołek jest wielkim kibicem piłki nożnej i będzie śledził Mundial na bieżąco. Dlatego jeśli chcesz, żeby podrzucał Ci wszystkie smaczki i okazje do komunikacji, rozpocznnij z nim konwersację na naszym messengerowym bocie. Wtedy żadna sposobność do real time marketingu Cię nie ominie.
Pierwsza w historii wygrana z Niemcami
Co jak co, ale akurat wygrywanie z zachodnim sąsiadem w kopaną nigdy nam szczególnie nie szło. Właściwie nie szło nam w ogóle. Pierwszy i ostatni taki przypadek w historii zdarzył się w eliminacjach do Mistrzostw Europy 2016. Wygraliśmy wtedy 2:0. Nic dziwnego, że radość była równie wielka jak jej potencjał marketingowy.
Wyjście z grupy na Euro 2016
W samym turnieju ponownie trafiliśmy na Niemcy, ale tym razem to nie był najważniejszy mecz. Wyjście z grupy załatwiło nam wcześniejsze zwycięstwo nad Ukrainą. Tak świętował to Tymabrk:
Michał Pazdan na Euro
Ostatnie Mistrzostwa Europy obfitowały w okazje do real time marketingu. Swoją dobrą grą dostarczał ich sporo choćby Michał Pazdan. Charakterystyczny brak fryzury nie pozostał tu pewnie bez znaczenia. Drugi z przytoczonych przykładów jest dowodem na to, że rtm’y to nie wyłączna domena wielkich marek. Każdy nawet najmniejszy biznes znajdzie tu przestrzeń dla siebie.
Bartosz Kapustka na Euro 2016
Kolejny zawodnik, który zaskoczył formą na mistrzostwach. A że nazywa się „warzywnie”… Trudno było się spodziewać innych reakcji.
Suarez gryzie Chielliniego
Przykład klasyczny i może już nawet nieco oklepany, ale zdecydowanie nie mogło go w tym zestawieniu zabraknąć. Co się zadziało? Jak w nagłówku – urugwajski napastnik gryzie włoskiego obrońcę podczas spotkania na Mistrzostwach Świata w 2014 roku. Na marketingowe efekty nie trzeba było długo czekać:
Hey @luis16suarez. Next time you’re hungry just grab a Snickers. #worldcup #luissuarez #EatASNICKERS pic.twitter.com/3RAO537HjW
— SNICKERS® (@SNICKERS) June 24, 2014
Have a break, have a KitKat. #suarez #uru #ita pic.twitter.com/MOeyrOB5kA
— KITKAT (@KITKAT) June 25, 2014
Relax, they’re twist off. #biting #ITAvsURU pic.twitter.com/Kj69El7MRE
— Bud Light (@budlight) June 24, 2014
Lewandowski strzela 5 goli w 9 minut
Coś takiego zdarza się naprawdę rzadko, jeśli zdarza się w ogóle. Rzecz działa się w Bundeslidze, nie podczas wielkiego międzynarodowego turnieju. Mimo to wyczyn naszego kapitana szybko trafił na facebookowe i twitterowe feedy. A wraz z nim wpisy marek, które ochoczo ogrzewały się w blasku jego sławy.
Co tam Panie na zgrupowaniu?
Okazuje się, że nie tylko boisko może być pretekstem do real time marketingu. Świetnie pokazują to poniższe przykłady związane ze zgrupowaniem kadry i ogłoszeniem składu. To akurat świeżynki sprzed zbliżającego się Mundialu.
Portugalski kopniak w głowę
Mecz towarzyski na Wembley między Anglią i Portugalią. W 35 minucie Bruno Alves kopie w głowę Herrego Kane’a, za co wylatuje z boiska z czerwoną kartką. Dla portugalskiego producenta alkoholi Licor Beirão szczęście w nieszczęściu polegało na tym, że kamera uchwyciła to zdarzenie na tle ich baneru reklamowego. Co było dalej? Rzućcie okiem na filmik. Według mnie to najlepszy rtm w tym zestawieniu.
Okienko transferowe
Jak się rzekło nie tylko to co dzieje się na murawie może być fajnym pretekstem do komunikacji, a w real time marketing potrafią nie tylko wielkie marki. SaveGrassRootsFooty wykorzystało tradycyjne zamieszanie związane z zamknięciem okienka transferowego, żeby zwrócić uwagę na zupełnie inny problem. Z kolei lotnisko Heathrow zabawiło się tematem przejścia kopanego w poprzednim akapicie w głowę Hary’ego Kane’a do Realu Madryt
£1,080,530.000 spent in the #TransferDeadlineDay And our kids are playing on pitches like this #investinthefuture RT pic.twitter.com/Gx9YylbkL0
— SaveGrassRootsFooty (@savegrassroots) August 31, 2016
We’ve heard reports of two famous faces waiting in the Madrid arrivals hall #DeadlineDay #RealMadridFeederClub #COYS pic.twitter.com/SAN4qzrTcF
— Heathrow Airport (@HeathrowAirport) February 1, 2016
Tradycyjnie przegrali w karnych
Skoro już jesteśmy w Anglii, zostańmy tam na chwilę. Choć pamięcią trzeba będzie się cofnąć do czasów w mediach społecznościowych niemal prehistorycznych bo do 2012 roku. Wtedy to reprezentacja Anglii przegrała w karnych mecz z Włochami na Mistrzostwach Europy. Administratorzy serwisu VisitEngland uznali najwidoczniej, że po którymś takim przypadku przegrywanie w karnych stało się częścią narodowej angielskiej tradycji.
England lose on penalties. For more on our culture and traditions go to http://t.co/hufIKacu ;)
— VisitEngland (@VisitEngland) June 24, 2012
Victor Valdes wylatuje z Manchesteru
Były bramkarz Barcelony ponarzekał sobie na Twitterze, że jego aktualny klub czyli Manchester United przesunął go do zespołu rezerw. Tym samym sprowokował reakcję lini lotniczych Jet2, które załączyły mu mapkę z listą kierunków, którymi może uciekać z lokalnego lotniska.
.@1victorvaldes Looking for a way out Victor Valdes? There are lots of destinations from @manairport… pic.twitter.com/7rW5t2gCyf
— Jet2tweets (@jet2tweets) July 16, 2015
Krychowiak do Widzewa? Za maksymalnie 2 miliony
Czasami komunikacja marketingowa w czasie rzeczywistym oznacza tylko i aż szybką reakcję na to, co postują inni. Do tego rodzaju działań świetnie nadaje się Twitter. Warunek – trzeba być na bieżąco, śledzić, obserwować i być aktywnym. Tak jak zrobił to Widzew.
Jedziemy do Rosji
Skoro jesteśmy w mundialowym klimacie, nie może zabraknąć tego przykładu. Komunikacja Żywca z okazji awansu na Mistrzostwa – mistrzowska.
Finał Mundialu 2014
Abstrahując od narodowych emocji, to zdecydowanie punkt kulminacyjny całej imprezy. Na poprzednich mistrzostwach potwierdziło się słynne zdanie Gary’ego Linekera, że piłka nożna to gra, w której 22 facetów biega za piłką, a na końcu i tak wygrywają Niemcy.
Jeśli uważasz, że jakiegoś piłkarskiego rtm’a w tym zestawieniu brakuje, daj znać. Wpisy w WordPress można edytować ;)
Bonus
Wszystkie przykłady, które wpadną mi w oko lub w komentarz już po opublikowaniu wpisu, wrzucam niżej:
Jestem z wykształcenia informatykiem, z zamiłowania grafikiem, z doświadczenia marketerem, a hobbystycznie fotografem. Pewnego dnia zapragnąłem robić to wszystko naraz i opowiedziałem o tym Mateuszowi. Z połączenia naszych mocy powstało Hello Social ;) W branży marketingowej pracuję od ponad 15 lat. Wiem jak ważna jest precyzyjnie określona grupa docelowa, ale nie zapominam też o znaczeniu dobrej kreacji. Jestem wielbicielem nieodkrytych zakątków internetu, dobrej reklamy telewizyjnej i zabawnych fotomontaży. W pracy – perfekcjonista, w domu – wyluzowany tata ;)
Jedna odpowiedź
fajne :-D