Do niedawna odpalenie w Polsce kampanii reklamowej na Twitterze wymagało przepuszczenia sporego budżetu przez dedykowaną agencję – 140 Media. Wydaje się, że właśnie się to zmieniło. Można już otworzyć konto reklamowe i zapuścić kampanię bezpośrednio z Twittera. Nawet z budżetem wysokości kilku euro. Jak stworzyć twitterowe konto reklamowe i wystartować z pierwszą kampanią?
[Edycja: Twitter po kilku dniach używania zablokował nasze konto reklamowe. Następnego dnia poddał je weryfikacji i ostatecznie (mam nadzieję) odblokował. Wygląda na to, że opisany niżej proces jest możliwy, ale wymaga gimnastyki i zależy trochę od widzimisię Twittera. Niezależnie od wszystkiego, cały czas można zapodawać reklamy na większych budżetach. Pod tym względem artykuł zostaje aktualny. Gdyby ktoś był zainteresowany, zapraszam do kontaktu.]
Zakładanie konta reklamowego na Twitterze
Założenie konta powinno być proste. Wchodzisz na stronę ads.twitter.com, wprowadzasz dane firmy, podajesz numer karty kredytowej i voilà! Przynajmniej teoretycznie. Mi udało się bez żadnego problemu stworzyć konto firmowe. Próba założenia konta reklamowego na profilu prywatnym skończyła się ostrzeżeniem o niespełnieniu wymagań. Nijak nie jestem w stanie stwierdzić, o jakie wymagania chodzi, ale fakt pozostaje. W dalszej części tutoriala optymistycznie zakładam, że Tobie udało się konto reklamowe na Twitter utworzyć bez problemów.
Jak wygląda panel reklamowy Twittera
Po pomyślnej rejestracji oczom Twoim ukaże się panel reklamowy. A w nim menu, gdzie znajdzisz:
- Campaigns – kampanie (których jeszcze nie masz- cierpliwości);
- Creatives – tu zjajdziesz tweety (wszystkie, nie tylko płatne) wraz ze statystykami i twitterowe karty (specjalne narzędzie pozwalające wzbogać standardowe tweety, nieco podobne do facebookowego open grapha)
- Analytics – panel analityczny, dokładnie ten sam, który jest dostępny „normalnie”
- Tools – zestaw przydatnych narzędzi. Tak, Twitter ma custom audience jak Facebook (nieco inaczej nazwany) i możliwość mierzenia konwersji na stronie.
Jak założyć pierwszą kampanię
Ale najciekawszy z tego wszystkiego jest przycisk „create new campaign”. Klikamy… i od razu musimy wybrać cel. To bardzo uprzejme ze strony Twittera, że nie pozwala robić czegoś bez celu :)
Nie będę silił się na tłumaczenie poszczególnych opcji. Zwrócę jedynie uwagę, że istnieje specjalny format do zbierania lead’ów. Proces tworzenia kampanii, niezależnie od wybranej opcji, wygląda podobnie.
Jak stworzyć sponsorowanego tweeta
Kampanie oczywiście trzeba jakoś nazwać. Kiedy uporasz się z tym skomplikowanym zadaniem musisz zająć się samą kreacją. Możesz promować tweeta już istniejącego, albo stworzyć nowego, który będzie widoczny jedynie dla wybranej grupy docelowej. Rozwiązanie numer dwa ma tę zaletę, że pozwala użyć twitterowych kart. Jak to wygląda w praktyce?
Karty Twittera
Uzupełnienie pól po lewej skutkuje utworzeniem karty Twittera (można to zrobić niezależnie w zakładce „creatives”). O co chodzi? Otóż karty to specjalny format, który pozwala skuteczniej realizować określone cele. Inna karta promuje instalację aplikacji mobilnej, inna zbiera lead’y, inna kieruje ruch do strony. Efekt poniżej. Wygląda zdecydowanie lepiej niż standardowy tweet.
Oczywiście dobrą, czy nawet konieczną, praktyka jest stworzenie kilku wersji tego samego z tweeta z różną kreacją i treścią i przeprowadzenie testów pod tytułem: co najlepiej żre.
Opcje targetowania na Twitterze
Jest tego sporo. Pierwsza rzecz, która od razu rzuca się w oczy: możliwość targetowania po frazach (w tym hashtagach), których ludzie używają w dyskusjach. Czyli możliwość dotarcia do osób, które prowadzą rozmowy na interesujący nas temat. Można oczywiście dotrzeć do osób obserwujących określone konta lub wykorzystać własną bazę danych. Tu od razu mogę powiedzieć, że procent wspólnych rekordów między bazą danych własną i Twittera jest bardzo niski, nawet w przypadku dużych baz. Opcje targetowania telewizyjnego i behawioralnego nie są dostępne w Polsce.
Budżet i optymalizacja
Na samym końcu ustalasz dzienny i całościowy budżet i wybierasz metodę optymalizacji kampanii.
Gdybyś jednak stwierdził, że potrzebujesz pomocy przy prowadzeniu kampanii na Twitterze, kontakt do nas jest po prawej stronie :)
Jestem z wykształcenia informatykiem, z zamiłowania grafikiem, z doświadczenia marketerem, a hobbystycznie fotografem. Pewnego dnia zapragnąłem robić to wszystko naraz i opowiedziałem o tym Mateuszowi. Z połączenia naszych mocy powstało Hello Social ;) W branży marketingowej pracuję od ponad 15 lat. Wiem jak ważna jest precyzyjnie określona grupa docelowa, ale nie zapominam też o znaczeniu dobrej kreacji. Jestem wielbicielem nieodkrytych zakątków internetu, dobrej reklamy telewizyjnej i zabawnych fotomontaży. W pracy – perfekcjonista, w domu – wyluzowany tata ;)
6 odpowiedzi
fajnie, ale czy 1 euro to tylko hasło-wabik, czy też jest to realne lub możliwe przy jakimś szczególnym zabiegu? (pytam przed próbami).
Odpowiem bo chłopakom chyba umknęło :)
Tutaj masz wynik testu: https://twitter.com/140znakowpl/status/639868285497012225
Koszt pozyskania followersa wyszedł na poziomie 0,67 euro centa (kampania nastawiona na pozyskanie nowych followersow).
Czy to wabik czy realna kwota – ocen sam.
Wszystko przez urlopy ;) My pierwszą kampanię odpaliliśmy na nieco większym budżecie, ale jest też technicznie możliwe odpalenie jej za 1 euro. Pytanie tylko, czy jest sens ;)
Wszystko przez urlopy ;) My pierwszą kampanię odpaliliśmy na nieco większym budżecie, ale jest też technicznie możliwe odpalenie jej za 1 euro. Pytanie tylko, czy jest sens ;)
tylko na jakiej podstawie 'twitter’ Australia pobiera od Polakow EURO zamiast złotówek? Czyli 'Twitter’ to nastepna falszywa maszyna? Widac, że 'Twitter’ nie jest dostosowany, dla warunków w Polsce, uważam że prowadzi umowe jednostronną i nalezy to do Oszustw W/Prawa Polskiego.
z checia skorzystalbym z reklamy na 'twitter’, ale Polskie prawo zabrania mi jej umieszczania ze wzgleu na umowe jednostronną 'twitter’a. Prosze o dostosowanie Cennika i Polskiej Waluty. Przypomnę, że w Polsce zarabia sie 2 EUR na godzine. Takze cennik musi byc specyficzny