Snapchat, czyli jedno z młodszych mediów społecznościowych. Służy do dzielenia się chwilą, przekazywaną przez zdjęcia oraz filmy. Co w tym niezwykłego? Wiadomości, którymi się wymieniamy można zobaczyć tylko raz, a te wrzucane do My Story (taki facebookowy timeline) przez 24 godziny. Po tym czasie usuwają się z serwisu. Jak kiedyś ktoś mądry powiedział – less is more. Prostotą aplikacja zdobyła dużą rzesze odbiorców, głównie w wieku 16-25 lat.
Marketingowcy zauważyli potencjał jaki drzemie w tym sposobie dzielenia się treściami. Dlatego przystąpili do działania i zaczęli tworzyć, z lepszym lub gorszym skutkiem, kampanie wykorzystujące Snapchata. Poniżej 7 z nich, jeśli nie najlepszych, to z pewnością wyróżniających się.
Heineken
Heineken podczas festiwalu Coachella wykorzystał Snapchata w bardzo sprytny i angażujący sposób. Posłużył on marce do ogłaszania koncertów – niespodzianek. Jak to robili? Wrzucali na Snapchata zdjęcia będące podpowiedziami, jaki artysta pojawi się na scenie. Osoby, które prawidłowo odgadły co to za artysta, dostawały dodatkowe informacje na temat występu. Jest to bardzo fajny sposób przekazywania „exclusive content’u” do swoich fanów.
H&M
Pozostając w muzycznych klimatach, ciekawym przypadkiem jest również ten związany z marką H&M oraz imprezy Boiler Room (której marka jest partnerem). Firma postanowiła w ciekawy sposób rozdać wejściówki na show. Zorganizowali grę miejską, w której Snapchat znowu posłużył, jako narzędzie do przekazywania podpowiedzi, jednak te były trochę inne. Wejściówki na imprezę były poukrywane w wybranych sklepach H&M. Osoby, które chciały zdobyć jedną z nich musiały czujnie obserwować konto marki na Snapchacie, a potem jak najszybciej dotrzeć do danego sklepu. Boiler Room było zamkniętą imprezą, na którą nie każdy mógł dostać lub kupić wejściówkę, co tym bardziej podniosło napięcie.
McDonald’s
Kolejny przykład na wykorzystanie wartości “exclusive content’u” w komunikacji na Snapchat. Podczas kręcenia kolejnej reklamy McDonalds’a, tym razem z udziałem gwiazdy NBA LeBron’a James’a oraz zawodników z NFL Richard’a Sherman’a i John’ego Manziel’a, marka zdecydowała się na pokazanie materiałów zakulisowych. Wywołało to duże zainteresowanie pośród fanów marki i zostało bardzo pozytywnie przez nich przyjęte.
NBA
Gdy mowa o NBA warto pamiętać również o ich działaniach na Snapchacie. Nie jest to może nic super kreatywnego, jednak bardzo wartościowego dla fanów koszykówki, z potencjałem do wykorzystania podczas każdego wydarzenia sportowego. Podczas Draftu w 2014 r. osoby śledzące organizacje na Snapczacie mogły zobaczyć ciekawe, z kulisowe materiały z wydarzenia, takie jak przyjazd autobusu z graczami NBA. Potencjał Snapchata wykorzystali również podczas finałów w tym samym roku, gdzie również przekazywali „exclusive content” używając zdjęć oraz filmów.
Taco Bell
Ciekawą kampanią z wykorzystaniem serwisu z duszkiem może również pochwalić się amerykańskie Taco Bell. Stworzyli oni 6 minutowy film na Snapchacie, który miał prezentować nowe danie o długiej nazwie „Spicy Chicken Cool Ranch Doritos Locos Tacos”. Nie byłoby w tym nic niezwykłego, gdyby nie fakt, że klipy w serwisie mogą trwać maksymalnie 10 sekund (musieli nakręcić 36) oraz muszą one powstać przy użyciu smartfona (dostępna ona jest tylko na telefony), Nie ma zatem mowy o wcześniejszym przygotowaniu materiału i wrzuceniu do serwisu. Ponadto materiał w serwisie istnieje tylko 24h, co również bardzo utrudnia kręcenie, ponieważ wszystko musi być nagrane w niewielkich odstępach czasowych.
Audi Super Bowl 2014
Audi nawiązało współpracę z Huge and The Onion po to, aby jako pierwsza poważna marka, osiągnąć duży sukces na Snapchacie. Jak im się to udało? Cała akcja trwała podczas Super Bowl 2014. Na profilu marki pojawiały się różne dziwne snapy, komentujące w zabawny sposób obecną sytuację. Były one na tyle zabawne i intrygujące, że zostały wyświetlone 100,000 razy. Ponad 2400 razy marka została wspomniana na Twitterze i osiągnęła liczbę 37 milionów wyświetleń. No i ich profil zaczęło śledzić dodatkowe 9,600 osób, co sprawiło, że stał się on najszybciej rozwijającym się na Snapchacie.
WWF Last Selfie
Na koniec kampania, która ma dość poważny przekaz. Chodzi o akcje duńskiego i tureckiego WWF. Nosi ona nazwę #LastSelfie. Miała zwrócić uwagę ludzi na zagrożone wyginięciem gatunki. Cel został osiągnięty. Tweety ze screenami zdjęć (w ilości 40.000) trafiły na 120 milionów Twitterowych timelineów. 50% Aktywnych użytkowników Twittera miało styczność z tą kampanią, która uzyskała międzynarodowy zasięg. Dzięki temu fundacja osiągnęła swój miesięczny cel dotacji w niecałe 3 dni. Jak widać Snapchat nie musi służyć jedynie do reklamowania nowych produktów czy restauracji.
Jestem z wykształcenia informatykiem, z zamiłowania grafikiem, z doświadczenia marketerem, a hobbystycznie fotografem. Pewnego dnia zapragnąłem robić to wszystko naraz i opowiedziałem o tym Mateuszowi. Z połączenia naszych mocy powstało Hello Social ;) W branży marketingowej pracuję od ponad 15 lat. Wiem jak ważna jest precyzyjnie określona grupa docelowa, ale nie zapominam też o znaczeniu dobrej kreacji. Jestem wielbicielem nieodkrytych zakątków internetu, dobrej reklamy telewizyjnej i zabawnych fotomontaży. W pracy – perfekcjonista, w domu – wyluzowany tata ;)