Jak dojadanie świątecznej sałatki warzywnej do sylwestra, tak Kalendarz Marketingowca Hello Social na początku nowego roku to rzecz, przed którą nie ma odwrotu. Tak jak co roku, podsumujemy kreacje w mediach społecznościowych, wynikające z bieżących wydarzeń przeszłych dwunastu miesięcy. Serwujemy też daty, które według nas mają potencjał do wykorzystania w komunikacji w roku 2020.
Pssst! Kierowniku, kierowniczko! Jeśli chcesz zawsze dostawać cynk na Messengerze o wydarzeniach, z których można wyrzeźbić RTM, odezwij się do Hellołka – naszego chatbota.
Inspiracje z roku 2019
Styczeń
Kilkakrotnie spotkaliśmy się ze zdaniem, że reklama powinna trzymać się z daleka od polityki. Zgadzacie się? My niekoniecznie. Wszystko zależy od charakteru marki, jej zaangażowania społecznego i… wyczucia smaku osób odpowiedzialnych za marketing. Na początku roku opinię publiczną oburzyły plany masowego odstrzału dzików. Fakt ten doprowadził do protestów w wielu miastach. W mediach społecznościowych popularny był hashtag #muremzadzikami i specjalne nakładki profilowe. Na tę sytuację zareagowała również marka Żubr. Warto dodać, że w tym roku koncern wydał butelki ze specjalnymi etykietami z zagrożonymi gatunkami.
Luty
Ten moment, kiedy jesteś influencerem, robisz przez 3 godziny idealne selfie przed domkiem górach, odmroziłeś sobie ręce i nie wiesz, czy kiedyś odzyskasz w nich sprawność, a i tak więcej polubień na Instagramie ma zdjęcie jajka… Pierwsze zdjęcie na profilu WorldRecordEgg to ponad 54 miliony serduszek na Instagramie i 3 miliony komentarzy, kolejne jego pęknięcia gromadziły kilkanaście milionów zaangażowanych osób. Popularność profilu w lutym przed Super Bowl zgrabnie wykorzystała platforma Hulu.
Wyświetl ten post na Instagramie.Post udostępniony przez EGG GANG 🌍 (@world_record_egg)
Marzec
Jeśli Real Madryt odpada w 1/8 rozgrywek do Ligi Mistrzów to znaczy, że wszystko jest możliwe. Tu komentarz od marki Heineken:
Kwiecień
„Przecież premiera serialu, o której było wiadomo to nie real time marketing!!!”. No nie, to prawda. Jednak nie o to chodzi w tym zestawieniu. Jak już pewnie zauważyliście, odwoływanie się do bieżących wydarzeń może generować wysokie zaangażowanie. Tu przy okazji premiery ostatniego sezonu „Gry o tron” pięknie poleciał LOT:
Maj
„Piękna nasza Poczta cała…”. W maju media społecznościowe podbiła reklama Poczty Polskiej, która mimo niewielkiego nakładu pracy (i nieco ponad trzech tysięcy złotych budżetu), zostanie w naszych sercach na zawsze! Kampania doczekała się kilku parodii, ta od x-kom.pl urzekła nas najbardziej (filmik można obejrzeć po kliknięciu obrazka):
Czerwiec
W czerwcu w Polsce czuliśmy się jak na egzotycznych wakacjach z tą różnicą, że poranki zamiast na plaży spędzaliśmy w korkach w drodze do pracy. Gdy żar lał się z nieba, Tefal wrzucił ten post:
Lipiec
W lipcu błąd przy wyświetlaniu grafik na Facebooku i Instagramie popsuł niejeden wyjazd na Open’era. Pamiętamy [*]. Tuż po naprawieniu usterki KFC zareagowało w ten sposób:
Sierpień
W sierpniu nie złowiliśmy nic ciekawego i jesteśmy zmuszeni wrzucić zdjęcie smutnego kotka.
Wrzesień
Premiery nowych urządzeń Apple zwykle wywołują duże poruszenie wśród gadżetomianiaków. Tak było też tym razem, a niektórzy wyborowo na tym wyszli, biorąc pod uwagę zaangażowanie pod postem:
Październik
Świetne wykorzystanie informacji o zniesieniu wiz i lekki prztyczek w stronę konkurencji, ten RTM nie mógł być piękniejszy!
Listopad
Tu trochę prywaty, bo przecież trzeba. W listopadzie media społecznościowe obiegło zdjęcie Roberta Lewandowskiego z piłką pod koszulką, co według piłkarskiej tradycji oznacza oczekiwanie narodzin dziecka. Postanowiliśmy to wykorzystać dla marki piwa Beck’s, co poskutkowało udostępnieniem postu w artykułach na kilku portalach, m.in. na Wirtualnemedia.pl czy na… Kozaczku! ;)
Grudzień
W grudniu wybrano młodzieżowe słowo roku, staraliśmy się odbić od tego możliwie jak najmniej cringowo. I udało się! „Sklepy abc jak zwykle z rigczem” – komentarze tego typu wpadały pod RTM-owym postem dla naszego klienta, udostępniło go prawie tysiąc osób i docenił NowyMarketing.
Kalendarz Marketingowca 2020
Jak widać, dobrze wykorzystane wydarzenie w komunikacji marki może wywołać dużo większe zaangażowanie niż inne posty. Podkreślamy, że nie chodzi tu tylko o same RTM-y, dlatego też podrzucamy Wam Kalendarz Marketingowca z wydarzeniami, o których warto pamiętać, tworząc noworoczne harmonogramy.
Ze względu na sytuację, która zaskoczyła nas w marcu tak jak zima zaskakuje drogowców, aktualizujemy kalendarz. Niektóre wydarzenia zostały odwołane, niektóre przesunięte, a część z nich zmieniła swój charakter, na przykład przenosząc się do sfery online. Jedno jest pewne: zmiana sportowych i festiwalowych planów budzi sporo emocji.
Zamiast usuwać z kalendarza kolejne pozycje, dodaliśmy uwagi w nawiasach. W końcu odwołane wydarzenie też może być okazją do komunikacji!
Styczeń
01.01 Nowy Rok
06.01 Trzech Króli
06.01 Początek karnawału
06.01 Złote Globy
12.01 Finał WOŚP
17.01 Premiera filmu „Psy III. W imię zasad”
20.01 Blue Monday
21.01 Dzień Babci
22.01 Dzień Dziadka
31.01 Może Brexit, a może wcale nie ;)
Luty
02.02 SuperBowl
07.02 Premiera filmu „Ptaki Nocy” (DC)
09.02 Dzień Pizzy
10.02 Oscary
14.02 Walentynki
14.02 Koncert The Kelly Family w Polsce!
20.02 Tłusty czwartek
Marzec
06.03 Premiera filmu „Eastern” – być może najważniejsza polska premiera roku
08.03 Dzień Kobiet
20.03 Początek wiosny
27.03 Premiera filmu „Mulan”
28/29.03 Zmiana czasu na letni
Kwiecień
01.04 Prima Aprilis
03.04 Premiera serialu „Dom z papieru 4”
03.04 Premiera filmu „Nie czas umierać” – nowy Bond (przesunięta na listopad)
12.04 Wielkanoc
13.04 Lany Poniedziałek
22.04 Międzynarodowy Dzień Ziemi
Maj
01.05 Święto Pracy
03.05 Święto Konstytucji
16.05 Finał Eurowizji (odwołany)
27.05 Finał Ligi Europy na Stadionie Energa w Gdańsku (przesunięty na sierpień)
30.05 Finał Ligi Mistrzów
Czerwiec
01.06 Dzień Dziecka
05.06 Orange Warsaw Festival (odwołany)
12.06 Otwarcie Euro 2020 (przeniesione na 2021 rok)
23.06 Dzień Ojca
22-26.06 Cannes Lions International Festival of Creativity (przesunięty na październik)
27.06 Koniec roku szkolnego
28.06 Wybory prezydenckie
Lipiec
01-04.07 Open’er Festival (odwołany)
5-11.07 Tour de Pologne
12.07 Finał Euro 2020 (przesunięty na 2021)
17.07 Dzień emoji
17.07 Premiera nowego filmu Nolana „Tenet”
24-26.07 – Sunrise Festival (odwołany)
24.07 Otwarcie Letnich Igrzysk Olimpijskich 2020 (przesunięte na 2021)
30.07-01.08 Pol’and’Rock (odwołany)
Sierpień
7-8.08 OFF Festival (odwołany)
09.08 Koniec Letnich Igrzysk Olimpijskich 2020 (przesunięte na 2021)
21.08 Finał Ligi Europy
23.08 Finał Ligi Mistrzów
31.08 Dzień Blogów
Wrzesień
01.09 Początek roku szkolnego
19.09-04.10 Oktoberfest (odwołany)
22.09 Dzień bez samochodu
27.09 Maraton Warszawski
30.09 Dzień chłopaka
Październik
13.10 Premiera iPhone’a 12
14.10 Dzień Nauczyciela
20.10 rozpoczęcie nowego sezonu Ligi Mistrzów
22.10 start Lecha Poznań w Lidze Europy
26-30.10 Cannes Lions International Festival of Creativity
31.10 Halloween
Listopad
03.11 Wybory prezydenckie USA
12.11 Światowa premiera konsoli PlayStation 5 (w Polsce 19.11)
27.11 Black Friday
29.11 Andrzejki
30.11 Cyber Monday
Grudzień
04.12 Barbórka
06.12 Mikołajki
10.12 Premiera gry Cyberpunk 2077
24.12 Wigilia
31.12 Sylwester
Jeśli o jakiejś ważnej dacie w naszym Kalendarzu Marketingowca zapomnieliśmy lub źle podaliśmy datę Wigilii, koniecznie napisz nam o tym w komentarzu.
Aha, i nie zapomnij zapisać się do naszego chatbota. Hellołek dostarczy wszystkie okazje do komunikacji prosto na Twojego Messengera.
Jestem z wykształcenia informatykiem, z zamiłowania grafikiem, z doświadczenia marketerem, a hobbystycznie fotografem. Pewnego dnia zapragnąłem robić to wszystko naraz i opowiedziałem o tym Mateuszowi. Z połączenia naszych mocy powstało Hello Social ;) W branży marketingowej pracuję od ponad 15 lat. Wiem jak ważna jest precyzyjnie określona grupa docelowa, ale nie zapominam też o znaczeniu dobrej kreacji. Jestem wielbicielem nieodkrytych zakątków internetu, dobrej reklamy telewizyjnej i zabawnych fotomontaży. W pracy – perfekcjonista, w domu – wyluzowany tata ;)