Lubimy czytać? Lubimy angażować!
Nie ma uniwersalnego przepisu na komunikację w social media. Wszystko jest istotne: cele do spełnienia, posiadany budżet (lub jego brak), charakter marki i jej branży oraz specyfika kanału. Dla Lubimyczytac.pl przygotowywaliśmy komunikację na Facebooka i Twittera, jednak dla tego drugiego opracowaliśmy specjalną strategię. Użytkownicy tej platformy poszukują aktualnych informacji – nie tylko o świecie czy polityce, ale też o swoich zainteresowaniach, w tym wypadku książkach. Przy dobrze opracowanym planie krótkie, wiadomości tekstowe – czyli tzw. tweety – nie są ograniczeniem, a znakomitym środkiem budowania zaangażowanej i trwałej społeczności.
Konto Lubimyczytac.pl na Twitterze istniało od 2009 roku, ale nie uzyskiwało wyników na skalę największego w Polsce portalu poświęconego książkom. Brakowało nie tylko regularnej komunikacji, ale też wewnętrznej struktury, która pozwalałaby sprostać różnym oczekiwaniom grupy docelowej. Konto na Twitterze miało nie tylko dostarczać bieżących informacji o literaturze, ale też stać się przestrzenią wymiany myśli wśród książkoholików oraz pozostałych twitterowych #książkar.
Dla naszego klienta najistotniejszy był wzrost followersów, zasięgu oraz liczby wejść na stronę internetową. Co ważne, w czasie prowadzenia konta (wrzesień 2020 – maj 2022) nie korzystaliśmy z płatnych kampanii. Opracowaliśmy za to tygodniowy schemat komunikacji, na którą składało się 14 tweetów:
– 6-7 pytań do społeczności,
– 2 cytaty (linkujące do źródła w serwisie),
– 2 wpisy typu kalendarium (linkujące do profilu pisarza/pisarki w serwisie),
– 2 ciekawostki z hasztagiem #CiekawostkiLC,
– 2 posty o charakterze rozrywkowym: memy tworzone z użyciem GIF-ów lub zdjęć, zagadki.
Wchodziliśmy również w dyskusję z użytkownikami Twittera z pomocą funkcji retweet :)
Jak nam to wyszło?
Sierpień 2020 (przed przekazaniem nam konta)
Liczba fanów: 9 566
Średni dzienny zasięg profilu: 2 000-5 000 wyświetleń
Liczba postów w tygodniu: nieregularnie, od 0 do 2-3
Maj 2022 (ostatni miesiąc prowadzenia konta)
Liczba fanów: 17 843
Średni dzienny zasięg profilu: 18 012 wyświetleń
Liczba przekierowań na stronę: 1107
Liczba postów w tygodniu: 14
W niecałe 2 lata niemal podwoiliśmy liczbę obserwujących, a średni dzienny zasięg tweetów kilkukrotnie przewyższył poprzednie statystyki. Warto jednak podkreślić, że pojedyncze wpisy potrafiły uzyskiwać jeszcze wyższe wyniki. Wprowadzona strategia nie tylko przyniosła wymierne wyniki, ale też spotkała się z pozytywnym odzewem społeczności.
Kanały komunikacji:
Zakres działań:
- stworzenie strategii komunikacji w social media,
- dogłębny research bieżących treści interesujących dla grupy docelowej,
- prowadzenie na bieżąco komunikacji wychodzącej oraz intensywnej interakcji z obserwującymi.