Twój biznes w social media

Jak odpalić kampanię na Twitterze z budżetem 1 euro

Jak odpalić kampanię na Twitterze z budżetem 1 euro

Do niedawna odpalenie w Polsce kampanii reklamowej na Twitterze wymagało przepuszczenia sporego budżetu przez dedykowaną agencję – 140 Media. Wydaje się, że właśnie się to zmieniło. Można już otworzyć konto reklamowe i zapuścić kampanię bezpośrednio z Twittera. Nawet z budżetem wysokości kilku euro. Jak stworzyć twitterowe konto reklamowe i wystartować z pierwszą kampanią?

[Edycja: Twitter po kilku dniach używania zablokował nasze konto reklamowe. Następnego dnia poddał je weryfikacji i ostatecznie (mam nadzieję) odblokował. Wygląda na to, że opisany niżej proces jest możliwy, ale wymaga gimnastyki i zależy trochę od widzimisię Twittera. Niezależnie od wszystkiego, cały czas można zapodawać reklamy na większych budżetach. Pod tym względem artykuł zostaje aktualny. Gdyby ktoś był zainteresowany, zapraszam do kontaktu.]

Zakładanie konta reklamowego na Twitterze

Założenie konta powinno być proste. Wchodzisz na stronę ads.twitter.com, wprowadzasz dane firmy, podajesz numer karty kredytowej i voilà! Przynajmniej teoretycznie. Mi udało się bez żadnego problemu stworzyć konto firmowe. Próba założenia konta reklamowego na profilu prywatnym skończyła się ostrzeżeniem o niespełnieniu wymagań. Nijak nie jestem w stanie stwierdzić, o jakie wymagania chodzi, ale fakt pozostaje. W dalszej części tutoriala optymistycznie zakładam, że Tobie udało się konto reklamowe na Twitter utworzyć bez problemów.

Jak wygląda panel reklamowy Twittera

Po pomyślnej rejestracji oczom Twoim ukaże się panel reklamowy. A w nim menu, gdzie znajdzisz:

  • Campaigns – kampanie (których jeszcze nie masz- cierpliwości);
  • Creatives – tu zjajdziesz tweety (wszystkie, nie tylko płatne) wraz ze statystykami i twitterowe karty (specjalne narzędzie pozwalające wzbogać standardowe tweety, nieco podobne do facebookowego open grapha)
  • Analytics – panel analityczny, dokładnie ten sam, który jest dostępny „normalnie”
  • Tools – zestaw przydatnych narzędzi. Tak, Twitter ma custom audience jak Facebook (nieco inaczej nazwany) i możliwość mierzenia konwersji na stronie.

Panel reklamowy Twittera

Jak założyć pierwszą kampanię

Ale najciekawszy z tego wszystkiego jest przycisk „create new campaign”. Klikamy… i od razu musimy wybrać cel. To bardzo uprzejme ze strony Twittera, że nie pozwala robić czegoś bez celu :)

Reklamy na Twitterze - tworzenie kampanii

Nie będę silił się na tłumaczenie poszczególnych opcji. Zwrócę jedynie uwagę, że istnieje specjalny format do zbierania lead’ów. Proces tworzenia kampanii, niezależnie od wybranej opcji, wygląda podobnie.

Jak stworzyć sponsorowanego tweeta

Kampanie oczywiście trzeba jakoś nazwać. Kiedy uporasz się z tym skomplikowanym zadaniem musisz zająć się samą kreacją. Możesz promować tweeta już istniejącego, albo stworzyć nowego, który będzie widoczny jedynie dla wybranej grupy docelowej. Rozwiązanie numer dwa ma tę zaletę, że pozwala użyć twitterowych kart. Jak to wygląda w praktyce?

Reklamy na Twitterze - tworzenie sponsorowanego tweeta

Karty Twittera

Uzupełnienie pól po lewej skutkuje utworzeniem karty Twittera (można to zrobić niezależnie w zakładce „creatives”). O co chodzi? Otóż karty to specjalny format, który pozwala skuteczniej realizować określone cele. Inna karta promuje instalację aplikacji mobilnej, inna zbiera lead’y, inna kieruje ruch do strony. Efekt poniżej. Wygląda zdecydowanie lepiej niż standardowy tweet.

Reklamy na Twitterze - karta

Oczywiście dobrą, czy nawet konieczną, praktyka jest stworzenie kilku wersji tego samego z tweeta z różną kreacją i treścią i przeprowadzenie testów pod tytułem: co najlepiej żre.

Opcje targetowania na Twitterze

Jest tego sporo. Pierwsza rzecz, która od razu rzuca się w oczy: możliwość targetowania po frazach (w tym hashtagach), których ludzie używają w dyskusjach. Czyli możliwość dotarcia do osób, które prowadzą rozmowy na interesujący nas temat. Można oczywiście dotrzeć do osób obserwujących określone konta lub wykorzystać własną bazę danych. Tu od razu mogę powiedzieć, że procent wspólnych rekordów między bazą danych własną i Twittera jest bardzo niski, nawet w przypadku dużych baz. Opcje targetowania telewizyjnego i behawioralnego nie są dostępne w Polsce.

Budżet i optymalizacja

Na samym końcu ustalasz dzienny i całościowy budżet i wybierasz metodę optymalizacji kampanii.

Reklamy na Twitterze - budżet i optymalizacja

Gdybyś jednak stwierdził, że potrzebujesz pomocy przy prowadzeniu kampanii na Twitterze, kontakt do nas jest po prawej stronie :)

Mateusz Puszczyński
Hello Social – głos rozsądku/współwłaściciel

Cztery lata ogarniał media społecznościowe w Allegro. Jako Lider Zespołu Social Media odpowiedzialny był za całościową strategię obecności marki allegro.pl w social media. Prelegent i wykładowca-praktyk (UAM, CDV, Aula Polska, TweetUp Polska).

  • Leszek Korolkiewicz

    fajnie, ale czy 1 euro to tylko hasło-wabik, czy też jest to realne lub możliwe przy jakimś szczególnym zabiegu? (pytam przed próbami).

    • Odpowiem bo chłopakom chyba umknęło :)

      Tutaj masz wynik testu: https://twitter.com/140znakowpl/status/639868285497012225

      Koszt pozyskania followersa wyszedł na poziomie 0,67 euro centa (kampania nastawiona na pozyskanie nowych followersow).
      Czy to wabik czy realna kwota – ocen sam.

    • Hello Social

      Wszystko przez urlopy ;) My pierwszą kampanię odpaliliśmy na nieco większym budżecie, ale jest też technicznie możliwe odpalenie jej za 1 euro. Pytanie tylko, czy jest sens ;)