Twój biznes w social media

6 prostych sposobów na szpiegowanie konkurencji na Twitterze

6 prostych sposobów na szpiegowanie konkurencji na TwitterzeZawsze dobrze jest wiedzieć co u konkurencji piszczy. W dobie Twittera i Facebooka podglądanie innych jest łatwiejsze niż kiedykolwiek. A szpiegowanie konkurencji dodatkowo służy szczytnej idei realizacji własnych celów biznesowych. Porzuć więc moralne skrupuły i zobacz, jak łatwo podglądać działania konkurencji na Twitterze, tak żeby samemu nie zostać zauważonym.

1. Obserwuj konkurencję na prywatnej liście

Teoretycznie można posłużyć się zwykłym „follow”. Sęk w tym, że wtedy konkurencja będzie wiedziała, że zacząłeś ją obserwować. Rozwiązanie? Stwórz prywatna listę i dodaj do niej twitterowe konta konkurencji. Dostęp do już utworzonych list masz z poziomu swojego konta.

Twitter - dodawanie konkurencji do prywatnej listy

Twitter - dodawanie konkurencji do prywatnej listy

2. Sprawdzaj, co mówią o konkurencji jej klienci

Wiesz już, co pisze konkurencja. Ale z socialmediowego przedszkola pamiętasz, że w mediach społecznościowych chodzi o komunikację dwukierunkową. Twitter nie jest wyjątkiem. Dobrze jest zatem wiedzieć, o co konkurencję pytają klienci. Jakie problemy zgłaszają, co im się podoba, a co niekoniecznie. Z pomocą przyjdzie nam twitterowa wyszukiwarka. Wystarczy wyszukać odpowiednie @konto i zapamiętać wynik wyszukiwania. Łatwy dostęp do tak zapisanych wyników to jedno kliknięcie w wyszukiwarkę.

Twitter - sprawdzanie wzmianek o konkurencji

3. Śledź wzmianki o konkurencji

To nie tak, że każda wzmianka o marce na Twitterze jest tweetem z poprawnie otagowanym @kontem. Ludzie rozmawiają o markach i produktach, choć nie zawsze chcą, żeby firma od razu o tym wiedziała. Warto zatem na analogicznej zasadzie śledzić frazę z nazwą konkurencyjnej firmy. Korzystając z zaawansowanych funkcji wyszukiwarki można również ograniczyć wyszukiwanie do określonego języka. W przypadku marek globalnych może się to wręcz okazać niezbędne.

Twitter - sprawdzanie opinii o konkurencji

4. Śledź hashtagi związane z konkurencją

Tu zaczyna się prawdziwa zabawa. Hashtagi tworzą firmy, zwykli ludzie, czasem hejterzy. Jeśli związane są one z Twoją konkurencją, warto je śledzić. Po pierwsze, to kopalnia wiedzy. Po drugie – atrakcyjna przestrzeń do dyskusji. Po trzecie, może uda się zaobserwować rzadkie zjawisko „przejęcia hashtaga”.

Twitter - zjawisko przejęcia hashtaga

5. Sprawdzaj, które tweety konkurencji są najbardziej popularne

Były metody darmowe, teraz czas sypnąć niewielką gotówką. Za taką uzyskacie dostęp do potężnego narzędzia analizującego Twittera – Twitonomy. Wśród wielu dostępnych tam opcji, jedną z najciekawszych jest możliwość sprawdzenia, które tweety konkurencji najbardziej angażowały. Bezcenna wiedza.

Twitter - sprawdzanie najpopularniejszych tweetów konkurencji

6. Dowiedz się, które wpływowe osoby mówią o Twojej konkurencji

Żyjemy w świecie blogerów i influencerów. Nie każda firma ma luźne siedemdziesiąt miliardów dolarów na obiektywną i płynącą wprost z serca opinię znanej blogerki modowej. Ale każda marka ma na Twitterze mniej w bardziej wpływowe osoby, które o niej dyskutują. Najczęściej za darmo. Fajnie byłoby widzieć, któż to taki w przypadku Twojej konkurencji. Tu również z pomocą przychodzi Twitonomy.

Twitter - podgląd influencerów konkurencji

Miłego szpiegowania ;)

Mateusz Puszczyński
Hello Social – głos rozsądku/współwłaściciel

Cztery lata ogarniał media społecznościowe w Allegro. Jako Lider Zespołu Social Media odpowiedzialny był za całościową strategię obecności marki allegro.pl w social media. Prelegent i wykładowca-praktyk (UAM, CDV, Aula Polska, TweetUp Polska).